Na mijn studie sociologie en niet-westerse sociologie aan de Universiteit van Amsterdam werkte ik o.a. als freelance journalist en als redacteur bij het Ministerie van Ontwikkelingssamenwerking.                     

Vanuit mijn groeiende interesse voor de individuele mens, zijn/haar ontwikkeling en belemmeringen daarbij, ging ik jaren later klinische psychologie studeren aan de Universiteit van Utrecht.

Ik specialiseerde me in de cognitieve gedragstherapie en deed de opleiding tot psychotherapeut. Als groepstherapeut, psychotherapeut en hoofd van het Instituut voor Deeltijdbehandeling werkte ik twintig jaar voor onder meer het GGZ Nijmegen.

In het verlengde van mijn therapeutische werk, voelde ik me steeds meer aangetrokken tot vormen van spiritualiteit en religie. Ik verdiepte me in het hindoeïsme en het boeddhisme en maakte reizen naar India, Japan, Nepal en Tibet. Via het zen-boeddhisme en het Tibetaans boeddhisme kwam ik bij de vipassana meditatie terecht en volgde cursussen en retraites bij onder meer Marij Geurts en Henk Barendregt, S.N. Goenka, P.K.K. Mettavihari, Jotika Hermsen, Frits Koster en Joseph Goldstein.
Bronnen van wijsheid en inspiratie zijn voor mij ook de Dalai Lama, Thich Nhat Hanh, Meester Eckhart, Etty Hillesum, Ton Lathouwers en Eckhart Tolle.

Ik raakte gefascineerd door de overeenkomsten tussen de moderne westerse psychotherapie en de filosofie van het eeuwenoude boeddhisme, zoals dat bijvoorbeeld gestalte krijgt in ‘mindfulness.’ Meditatie is daar een belangrijk onderdeel van. In de beoefening daarvan laat je de stilte toe die je in contact brengt met jezelf, inzicht geeft in de werking van je geest en de ruimte creëert die het je mogelijk maakt om een vrijer en aandachtiger mens te worden die zichzelf en anderen met meer compassie en mildheid kan zien en beleven.

Ik nam deel aan de volgende trainingen van het Center for Mindfulness, Worcester (MA), USA:

Mindfulness-Based Stress Reduction in Mind-Body Medicine,

Mindfulness Tools for Living The Full Catastrophe,

Living Inside of Participant-Practitioner Perspectives,

Teacher Development Intensive.


Docenten: Jon Kabat-Zinn, Ph.D., Saki Santorelli, Ed.D, MA, Florence Meleo-Meyer, MS MA en Melissa Blacker, MA.

 

Jos Buijs, Praktijk voor psychotherapie, supervisie en mindfulness  |  jafbuijs@gmail.com